ייעוץ שיווקי, למה זה טוב? מתי ואיך בוחרים יועץ שיווקי לעסק 

אני זוכרת כאילו זה קרה היום. פגישת היכרות עם שלושת חברי ההנהלה המצומצמת של חברה לא קטנה. אני שם כי אני מתמודדת על תפקיד הייעוץ השיווקי. בפורום יושב גם המנהל איתו אני אמורה לעבוד והוא שואל אותי "תגידי, בעצם מכול ההצעות לייעוץ שיווקי המונחות לפנינו, של יועצים מכובדים, למה שנבחר בך כיועץ שיווקי לעסק שלנו?"

התשובה שלי הייתה "בהנחה שההצעות שקבלת דומות מבחינת תכנים תוצרים ועלויות, שוחחת עם הלקוחות שלהם, ויש לך מבחר של יועצים איכותיים לבחור ביניהם, נגיד שלושה. תשאל את עצמך אם מי תרגיש נוח ותיהנה לעבוד באופן שוטף ואינטנסיבי, בפני מי תהיה מוכן להיפתח, מי מתאים יותר לרוח העסק שלך, על מי אתה מרגיש שאתה יכול לסמוך, תבחר בו". לשמחתי הרבה זו הייתה תחילתה של ידידות מופלאה שנמשכה מספר שנים, בהן הייתי מנהלת השיווק של החברה out sourcing – עד שהתפקיד הוכנס "לתוך הבית". זו התשובה שלי, גם היום, לשאלת ה"איך". תעבוד עם "הראש" ותיעזר "בבטן" כדי להחליט:

      1. תגדיר עם עצמך, מה בדיוק המשימה ולמה אתה זקוק – איזה סוג יועץ נדרש לעסק ואיזה תפקיד עליו למלא. למשל אם הקושי הוא בלגייס מימון לתכניות הפיתוח של העסק אז אתה צריך יועץ שעוסק בגיוס מימון עבור העסק. אם הרצון הוא לגדול על ידי הגדלת היקפי המכירה והתמקצעות שיווקית – אתה זקוק ליועץ שיווקי. ואם העסק שלך גדל ועכשיו צריך להתמסד ולהבנות תהליכי עבודה אתה כנראה תזדקק ליועץ ארגוני.
      2. ונניח שאתה זקוק ליועץ שיווקי, חשוב להגדיר איזה סוג של ייעוץ מתאים לך ולעסק שלך. עסק קטן וצעיר, שלבעלים יש זמן פנוי עשוי להיתרם ממסלול הכשרה המשלב לימוד והעשרה בתחום השיווק עם כתיבת תכנית שיווקית שנתית. לעסק גדול יותר שהבעלים עסוק יכול להתאים יועץ חיצוני במתכונת מיקור חוץ (out sourcing, ללא יחסי עובד מעביד, על כול המשתמע מכך כלכלית) שייקח אחריות אל תחום השיווק וינהל אותו באופן שוטף…ואולי כול מה שאתה צריך זה מישהו שתוכל להתייעץ איתו מידי פעם, בתחנות בהם עזרה של "שכל נוסף" יעזוק ויקל עליך בקבלת ההחלטות.
      3. תחליט מה הם מאפייני סף: אותם המאפיינים "שחייבים להיות" ביועץ שתבחר כדי שהשידוך יצליח והתרומה תהיה רבה. אם "המיועד" יידרש ללוות ולעבוד עם אנשים נוספים בעסק – כדאי לשתף אותם בחשיבה.
      4. תבקש הצעה כתובה שמפרטת מטרות, תהליך, תכנים ועלויות – כדי שתוכל להשוות "אגסים לאגסים ותפוחים לתפוחים" וללמוד עד כמה הובנה המשימה, כולל המלצות התקציב (האם ההצעה מתאימה לבריף שנתת והאם העלות תואמת את יכולות העסק).
      5. תבדוק מה המומחיות, מה הרקע האקדמי והמקצועי, תבדוק שנות ניסיון ו"קבלות" – דבר עם לקוחות היועצים ותתרשם מחוות דעתם של אלה שכבר התנסו…
      6. תיפגש עם המועמדים ותתרשם מאישיותם ויכולותיהם (צריך לדעת איך לנהל פגישת היכרות באופן יעיל) תבחן איך זורמת הפגישה וכמה בנוח אתה חש…. בתום התהליך הזה תהיה מוכן להחליט "מהבטן".

ועכשיו לשאלה השנייה שהצפתי, מתי בוחרים יועץ ולמה זה טוב?
ככלל, עסק זקוק לעזרה כאשר האופן בו התנהל עד כה אינו מביא את התוצאות הרצויות. זה יכול להיות בתקופות משבר כמו קיבעון או ירידה במכירות…למשל מלחמה, או כניסה של מתחרה חדש וחזק לטריטוריה… או בתקופות בהן העסק רוצה לצמוח ונדרש להתמקצע בפונקציות הארגוניות כדי להשיג את הגדילה. פגשתי עסקים רבים, שכדי לצמוח היו חייבים להכניס את הפונקציה השיווקית לשרשרת הערך של העסק.

היינו, הגיעו לשלב בו נדרשת התמקצעות בעבודה השיווקית. כדי שיהיו לעסק יותר לקוחות ושהגיוס שלהם יעלה פחות. כחלק מצמיחה אפשר לגייס מנהל שיווק שיעבוד בעסק ואם המטלה גדולה כלכלית אפשר להעסיק יועץ חיצוני (לקנות חלק מזמנו) שימלא את התפקיד. אפשר גם להגדיר מסלול משולב של יועץ חיצוני שבתהליך העבודה מכשיר ומאמן את אחד המנהלים בחברה שבתום העבודה ימלא את הפקיד .

בעיני, ליועץ חיצוני יתרון חשוב נוסף, הוא בא מבחוץ, ומשקיף על העסק כמו שהלקוח הפוטנציאלי היה עושה ומהמקום הזה, הוא נהנה מיתרון ה"בורות", מכיוון שאינו בקיא בכול הפרטים הפנימיים של העסק, וזו התחלה טובה מאוד לעבודה משותפת ולתהליך שיקדם את העסק שלך.
ונושא אחרון לסיכום, הצד הטוב של היועץ החיצוני הוא שיש לך פונקציה שממלאת צורך שהוא חשוב ובליבה של העסק ונדרש לצמיחתו. הצד הפחות טוב הוא שצריך "לעבוד בזה", תצטרך להשקיע בו זמן ניהול: בעבודה, בהדרכה, בכיוון ובחשיבה. עכשיו רק נותר לך לבחור, בהצלחה!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Call Now Buttonאפשר להתקשר! דילוג לתוכן